Uczennice Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku zdobyły nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym pod hasłem „Fotogeniczność” organizowanym przez Miejski Dom Kultury w Turku.
Lena Żeligowska z klasy 6c oraz Veronika Polishchuk z klasy 8c wykonały piękne zdjęcia, które wpisały się idealnie w pojęcie fotogeniczności i zostały nagrodzone przez jury konkursu. Wszystkie nagrodzone prace będzie można oglądać w Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera od 5 do 20 maja tego roku.
Dziewczętom gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
„Miód to zdrowie” to projekt edukacyjny realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 w Turku w ramach działań prozdrowotnych. Miód, pszczoły i zawód pszczelarza stał się ośrodkiem zainteresowania uczniów od klasy pierwszej do ósmej. Projekt realizowany był na przestrzeni kilku tygodni. Wytworzyło się duże zainteresowanie miodem i innymi produktami miodowymi, mającymi wpływ na zdrowie.
W klasach I-V powstały prace plastyczne wykonane różnymi technikami, były to prace przestrzenne oraz obrazy. W klasach VI-VIII uczniowie zainteresowanie miodem wyrazili poprzez krótkie formy literackie, napisali ciekawie brzmiące hasła i rymowanki.
Podsumowanie projektu odbyło się w dniach 25-26 kwietnia. Na podsumowanie przybył Mistrz pszczelarstwa – pan Przemysław Gruszczyński, znawca miodu, pszczół, pasjonat zdrowego odżywiania a z wykształcenia także nauczyciel. 25 kwietnia odbyło się spotkanie z uczniami klas VI-VIII. Pan Przemysław ukazał uczniom tajniki zawodu pszczelarza. Powiedział, że pracuje bardzo dużo i jest wiele trudów z tym związanych, ale zawód ten to jego pasja, którą chciałby zarazić młodych ludzi.
26 kwietnia odbyły się spotkania podsumowujące w klasach I-III i IV-V. Uwagę przyciągały ciekawe prace plastyczne. Tym razem nagrody były słodkie ale i zdrowe – miód w słoiczku. Następnie nasz gość wprowadził duże zainteresowanie, kiedy pojawił się w stroju pszczelarza. Opowiedział dlaczego właśnie takie elementy stroju są ważne przy pracy z pszczołami. Uczniowie poznali historię ula, mogli także obejrzeć z bliska plaster miodu wyjęty z ula, dowiedzieli się np. jak długo żyją pszczoły i matki pszczele, dlaczego pszczoły się odymia itd. Dzieci słuchały i zadawały pytania. Ciekawym punktem spotkania był quiz na podstawie informacji, usłyszanych podczas spotkania. Za trafne odpowiedzi uczniowie otrzymali od pszczelarza miodowe upominki.
Spotkanie z Mistrzem pszczelarstwa bardzo wzbogaciło nasz projekt edukacyjny promujący zdrowie. Doskonały kontakt pszczelarza z uczniami wytworzył duże zainteresowanie tym zawodem i produktami, które są efektem pracy pszczelarza, a mają ogromny wpływ na zdrowie. Projekt wymagał dużo pracy, ale dzieci pracowały jak w ulu, widać że stare powiedzenie jest tu jak najbardziej trafne. Efekty pracy uczniów zostały ukazane na wystawie pokonkursowej w naszej bibliotece. Dziękujemy uczniom za zaangażowanie, a nauczycielom za organizację. Dziękujemy panu Przemysławowi Gruszczyńskiemu za przybycie i za ufundowanie miodowych nagród.
Ilona Linka z kl. 8d i Dawid Podębski z kl. 8b zostali finalistami ósmej edycji Międzyszkolnego Konkursu „Ekonomiczny klucz do przyszłości”, który odbył się 21.04.2023r. w Poznaniu.
Organizatorem konkursu było Poznańskie Stowarzyszenie Oświatowe w Poznaniu we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim, Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu oraz Zespołem Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Staszica w Poznaniu.
Uczestnicy konkursu wysłuchali również ciekawego wykładu profesora Frąckowiaka pt. “Droga do sukcesu i szczęścia”.
Naszym Finalistom życzymy rozwijania ekonomicznych pasji i umiejętnego ich wykorzystywania w życiu!
25 kwietnia w świetlicy szkolnej miał miejsce quiz wiedzy dotyczący Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych skierowany do uczniów klas czwartych i piątych. Uczestnicy wykazali się szerokim zasobem wiadomości na temat wyżej wymienionych krajów anglojęzycznych. Wydarzenie to było również okazją do przyswojenia najważniejszych informacji związanych z ojczyzną Brytyjczyków i Amerykanów. Każda osoba, która udzieliła poprawnej odpowiedzi na pytanie dotyczące wybranego przez siebie państwa, wzięła udział w losowaniu nagrody-niespodzianki. Szczęście uśmiechnęło się do Laury Kazimirczyk z kl.5c.
Gratulujemy uczestnikom, którzy znali właściwe odpowiedzi oraz dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział we wspólnej zabawie.
21 kwietnia uczniowie klas IVb i IVc wybrali się na wycieczkę do Gołuchowa. Najpierw zwiedzili zamek i zapoznali się historią magnackich rodów Działyńskich i Czartoryskich, a potem odbyli przechadzkę malowniczymi trasami gołuchowskiego arboretum. Jej zwieńczeniem była wizyta w zagrodzie żubrów i oglądanie wiosennego przebudzenia zwierząt. Dzieci miały też okazję do zabawy. Skakały w dal na miarę wiewiórek, zajęcy, dzików i jeleni.
Romuald Antosik docenił grupę teatralną "Szpilka". Pogratulował młodym aktorom i ich opiekunom sukcesu i docenił ciężką pracę.
Teatr działa w Szkole Podstawowej nr 1 od 24 lat. Występował na wielu festiwalach i przeglądach teatralnych, m. in. jest laureatem łódzkiej "Dziatwy", Melpomeny w Środzie Wielkopolskiej. Ma w swoim dorobku wiele nagród i znaczących osiągnięć. W obecnym składzie grupa pracuje pierwszy rok. Ostatnio zespół otrzymał Grand Prix - Nagrodę Wojciecha w XVIII Festiwalu Młodego Teatru Wielkopolski DZIEŃ DOBRY SZTUKO 2023. Warto dodać, że to już czwarty Wojciech w dorobku teatru. Pierwszy zespół otrzymał w 2011 r. za spektakl "O bazyliszku i Barbarce", drugi w 2013 r. za przedstawienie "Krzywa bajka" i trzeci w 2014 r. za "Przygodę Gąski".
W nagrodzonym przedstawieniu "Sto lat kuchni" występują: Hanna Janaszkiewicz 3c, Sofia Józefiak 3c, Lena Płóciennik 3c, Zofia Seńko 3c, Nela Lewandowska 3c, Maja Kaźmierczak 3c, Hanna Kasprzak 3c, Wiktoria Drzewiecka 3c, Iga Drzewiecka 3c, Kornelia Choja 5a, Natalia Górska 5a, Julia Kałużna 5a, Antonina Mielcarska 5a, Marcel Stasiak 5a, Aniela Kukulska 5c, Helena Ostrowska 5c, Kalina Rylska 5c, Marta Kukuła 6b, Maria Ogrodowicz 6b, Milena Surmiak 6b, Brunon Grabara 6d, Szymon Purcel 6d.
Opiekę artystyczna nad 22 - osobowa grupą niezmiennie od 24 lat sprawują : Ewa Pawlak, Aldona Piwońska, Izabela Jesionowska
Gratulujemy zespołowi i życzymy dalszych sukcesów!
18 i 19 kwietnia w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Strzałkowie odbyło się SPOTKANIE FINAŁOWE konkursu recytatorskiego z cyklu „Czerwieńcie, zieleńcie się słowa”. Wzięli w nim udział: Antonia Bakalarz (1c), Nadia Mikowska (2b), Iga Grzelczak (4c), Aleksander Choręziak (5c), Kalina Rylska (5c), Brunon Grabara (6d).
Wszyscy recytatorzy zaprezentowali się wspaniale, a TYTUŁ LAUREATA otrzymali:
Antonia Bakalarz, Nadia Mikowska, Kalina Rylska i Brunon Grabara.
Uczestnikom konkursu składamy serdeczne gratulacje i życzmy dalszych sukcesów!
"Mitologię dobrze znamy, więc ją chętnie powtarzamy!" - taki temat nosiła lekcja języka polskiego w klasie piątej. Uczniowie pracowali w grupach metodami aktywizującymi, a więc uczyli się zasad harmonijnego współżycia w zespole, świadomej dyscypliny, życzliwości i innych wartościowych cech zachowania. Odegrali scenki pantomimiczne, Syzyf napisał zaproszenie, Demeter dziennik, Herkules udzielił wywiadu, a Ikar otrzymał list.
Podczas takich zajęć to uczeń działa i wykonuje określone czynności, a następnie zdobywa wiedzę teoretyczną, ucząc się myślenia kreatywnego. Rola nauczyciela - choć bardzo ważna - ogranicza się do udzielania dodatkowych informacji, wyjaśnień i pomocy.
Mitologię dzieci poznają bardzo chętnie i daje ona wiele możliwości dydaktycznych oraz znakomicie rozwija intelektualnie. Rezultaty zmagań grup były imponujące, a z ankiety "Jak współpracowałem z rówieśnikami w grupie?" wynika, że dzieci lubią pracować w zespole.
Po tak przeprowadzonych lekcjach przychodzi refleksja. O ile ciekawsze są tego typu zajęcia od tradycyjnych. Dzieci przyjmują na siebie określone role, zdobywają umiejętności poprzez uczestnictwo. Tak niewiele potrzeba, aby uczyły się bawiąc i przeżywając, a nauczyciel był w pełni usatysfakcjonowany.
Jest to innowacja pedagogiczna skierowana do uczniów klas III naszej szkoły prowadzona przez psychologa szkolnego.
Propozycje działań w ramach innowacji pozwalają na wytłumaczenie językiem dziecka na czym polegają różne niepełnosprawności i schorzenia oraz objaśnienie związanych z nimi różnic w codziennym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych. Celem zajęć jest przede wszystkim kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji. Dzięki specjalnie dobranym zabawom i ćwiczeniom dzieci zdobywają podstawową wiedzę dotyczącą zmysłów, rodzajów niepełnosprawności, mają możliwość lepszego zrozumienia świata osób z niepełnosprawnościami. Podejmowany jest również temat szacunku i form okazywania go innym.
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z zajęć.
Pielęgnując pamięć o wydarzeniach z 1943 roku ”jedynka” kolejny raz włączyła się w akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile” zorganizowaną przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim-największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Symbolem pamięci o powstaniu w getcie warszawskim jest żonkil, powiązany z historią Marka Edelmana – jednego z przywódców wymienionego zrywu przeciwko okupantowi. To właśnie on starał się po wojnie zachować pamięć o wydarzeniach i ludziach tamtego czasu. W związku z tym, co roku 19 kwietnia składał pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego bukiet żółtych kwiatów. Uczniowie „jedynki”, aby uczcić tę rocznicę, uczestniczyli w lekcji muzealnej Dziewczynka z pamiętnika. Historia Rywki z łódzkiego getta.
Na lekcjach wychowawczych i lekcjach historii z inicjatywy Bożeny Mielczarek uczniowie zapoznali się z historią powstania. Po wysłuchaniu opowiadań, uzupełnieniu kart pracy, każdy miał możliwość wykonania z papieru żonkila, którym mógł wyrazić swój szacunek wobec zamordowanych Żydów. Podczas przerw uczniowie rozdawali nauczycielom, pracownikom szkoły, a także uczniom żonkile - symbol wspólnej pamięci o powstaniu w getcie.