Uczeń Szkoły Podstawowej nr 1 Filip Perliński z kl. VIII d w roku szkolnym  2021/2022 został laureatem Powiatowego Konkursu „Uzależnienia sprzyjają HIV”. Oprócz nagród rzeczowych Filipa spotkała niezwykła niespodzianka.  Jego piękna praca stała się ozdobą zakładki,  wydanej przez Powiatową Stację Sanitarno–Epidemiologiczną w Turku.

Gratulujemy!

 

Uczniowie klas 4a i 5c oraz 2 uczniów z 6b we wrześniu i listopadzie  brali udział w unijnym projekcie "Młody e-lider" prowadzonym przez Uniwersytet Szczeciński przy współpracy z organizacją pozarządową - Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! 

Udział w projekcie miał  na celu podniesienie kompetencji  dzieci jako przyszłych pożądanych przez rynek e-liderów.

W ramach projektu uczniowie  przebywali w Szczecinie na dwudniowej wycieczce, gdzie  uczestniczyli w warsztatach z kompetencji cyfrowych na Uniwersytecie Szczecińskim.  Tematem zajęć było:

- opracowanie kosztorysu wycieczki marzeń , 

- kreowanie i promocja produktu,

- zarządzanie miastem, gmina i ich strukturami,

- zarządzanie budżetem domowym,

- zadania ekonomii w praktyce

- cyberprzemoc w sieci, 

- zadania marketingu - jak zareklamować i sprzedać produkt.

Aby w pełni poczuć ducha akademickiego nasi „studenci” zwiedzili sale wykładowe, multimedialne i konferencyjne, które znajdują się we wnętrzach gmachu Uniwersytetu. Zwieńczeniem pracy  najmłodszych "studentów ", było  otrzymanie indeksów i wpisów pierwszych zaliczeń. Po zajęciach dzieci zwiedzały Szczecin. Poznały historię Księstwa Pomorskiego podaną przez pryzmat legend. Zobaczyły Zamek Książąt Pomorskich - dawną siedzibę książęcego rodu Gryfitów, filharmonię czyli Lodowy Pałac, następnie Wały Chrobrego, a na koniec spacerowały Aleją Żeglarzy. Dwudniowy pobyt dzieci w Szczecinie na US był w całości finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Kolejnym etapem udziału w projekcie były zajęcia online, których celem było dalsze poszerzenie umiejętności cyfrowych. Podczas warsztatów uczestnicy mieli możliwość  w aktywny sposób odkrywać swoje pasje, a także dowiedzieli się, jak bezpiecznie i twórczo korzystać z komputera i Internetu.

16 listopada uczniowie wzięli udział w ostatnim spotkaniu  z wykładowcami z US podsumowującym projekt Młody e-Lider. Na zakończenie  uczestnicy projektu otrzymali certyfikat uczestnictwa w projekcie "Młody e-lider".

Zdobyte umiejętności z cyfryzacji na pewno zostaną przez uczniów w przyszłości wykorzystane, ponieważ są niezwykle ważne we współczesnym świecie.

Koordynatorem szkolnym projektu Młody  e-Lider była Bożena Mielczarek, nauczycielami wspierającymi była Katarzyna Błajet, Emil Piekarczyk, Tadeusz Tomczak i Malwina Zielińska.

 

Pamiętamy o Powstaniu Warszawskim

W październiku i listopadzie "jedynka" włączyła się w ogólnopolski projekt BohaterON.

Udział w projekcie miał na celu promowanie dziejów naszego narodu oraz historii  ludzi żyjących w trudnych czasach II wojny światowej, którzy potrafili wykazać się  wielką odwagą i patriotyzmem w walce za ojczyznę.

W ramach projektu  uczniowie z klas czwartych obejrzeli przedstawienie "Niebajka o Powstaniu Warszawskim". Następnie  rozmawiali o bohaterstwie powstańców i o tym, w jaki sposób można być patriotą w czasach w czasach współczesnych.

W czasie zajęć w klasach piątych i szóstych został zrealizowany scenariusz " Mały roznosiciel nadziei".

Po wysłuchaniu słuchowiska uczniowie prowadzili dyskusję o roli dzieci w Powstaniu Warszawskim.

W klasach siódmych i ósmych zrealizowano scenariusz "Co za historia". Uczniowie tworzyli infografiki, pocztówki, plakaty, lapbooki na podstawie filmu "Powstanie Warszawskiej a kanale You Tube "Co za historia".

Wielu uczniów z naszej szkoły na stronie dumnizpowstania.pl zamieścili zdjęcie, grafiki, rysunki, wiersze napisane przez siebie, a wszystko po to, by wyrazić uznanie czy refleksję na temat wydarzeń, które miały miejsce w polskiej historii 78 lat temu.

Podsumowaniem projektu było zorganizowanie wystawy poświęconej  historii Powstania Warszawskiego. Przystępując do projektu, chcieliśmy promować postawy patriotyczne wśród dzieci oraz pielęgnować pamięć o ludziach, którzy tak wiele zrobili dla naszej ojczyzny.

Koordynatorzy: Bożena Mielczarek, Anna Maćczak, Ewa Kulesza

 

Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna w Turku ogłosiła wyniki konkursu dla uczniów szkół podstawowych pt. „Złap za stery swojej kariery” odbywającego się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery Zawodowej:
I. KATEGORIA: KLASY I-III
I MIEJSCE: Aleksandra Walisiak, kl. Ic, SP1 w Turku
II MIEJSCE: Julia Włodarczyk, kl. IIa, SP1 w Turku
Nadia Mikowska, kl. IIb, SP 1 w Turku
III MIEJSCE: Maja Zioła, kl. IIIb, SP 1 w Turku
WYRÓŻNIENIA:
1. Bartosz Przybylski, kl. III, SP Chylin
2. Hanna Kałużna, kl. Ia, SP Słodków
3. Maja Miklas, kl. Ia, SP Słodków
4. Gabriela Frątczak, kl. Ic, SP 1 w Turku
5. Lilianna Wypych, kl. Ic, SP 1 w Turku
6. Maja Płóciennik, kl. IIa, SP 1 w Turku
7. Dorota Bałwas, kl. I SP Miłaczew
II. KATEGORIA: KLASY IV-VI
I MIEJSCE: Zofia Bocian. Kl.VI, SP Słodków
II MIEJSCE: Kaja Trzmielewska, kl. VIb, SP 1 w Turku
III MIEJSCE: Nelli do Nascimento, kl. VI, SP Grzymiszew
WYRÓŻNIENIA:
1. Szymon Fąfara, kl. IV, SP Grzymiszew
2. Antoni Janaszkiewicz, kl. VI, SP 1 w Turku
3. Nina Janiak, kl. VIc, SP Słodków
III. KATEGORIA: KLASY VII-VIII
I MIEJSCE: Oliwia Urbaniak, kl. VIII, SP Miłaczew
II MIEJSCE: Martyna Szczap, kl. VIII, SP Grzymiszew
III MIEJSCE: Nadia Przybylska, kl. VIII, SP Chylin
WYRÓŻNIENIA: Róża Durkiewicz, kl. VII, SP Grzymiszew
Prace można obejrzeć na stronie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
http://www.ppp.turek.pl/pl/3/informacje/4/74/
Rozdanie nagród odbędzie się w dniu 05.12.2022r. o godz. 9.00 w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Turku
Gratulujemy, szczególnie uczniom Naszej Szkoły :)

 

Miłośnicy zwierząt, fani gier komputerowych, komiksów - każdy znajdzie coś dla siebie wśród nowości w bibliotece "Jedynki". W dniach od 8-10 listopada uczniowie klas 2-5 zostali zapoznani z nowymi książkami, zakupionymi do biblioteki szkolnej, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 - 2025.

Wśród nowości znalazły się tytuły, zaproponowane przez uczniów, podczas przeprowadzonego plebiscytu na wybór nowości do biblioteki szkolnej. Wszystkie zakupione pozycje znalazły chętnych czytelników, a do niektórych książek już ustawiają się kolejki do wypożyczenia.

Duże zainteresowanie nowościami czytelniczymi z pewnością świadczy o tym, że czytelnictwo w naszej Szkole stoi na wysokim poziomie.

 

#LaboratoriaPrzyszłości; #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas zajęć koła chemicznego uczniowie klas siódmych i ósmych wykonali doświadczenie, podczas którego utrwalili sobie wiadomości dotyczące dwutlenku węgla.

Doświadczenie polegało na gaszeniu świeczki przy pomocy dwutlenku węgla otrzymanego z połączenia odpowiedniej ilości octu oraz sody oczyszczonej. Co w tym doświadczeniu takiego ciekawego? No więc, dwutlenek węgla jest bezbarwny i można go przechowywać w otwartej zlewce, przelewać ze zlewki do zlewki, gdyż jest on cięższy od powietrza, więc będzie się zbierać na dnie naczynia.

Uczniowie zapalali świeczkę, a następnie powoli podnosili zlewkę i wolnym ruchem nad płomieniem przechylali ją, jak gdyby wylewali z niej wodę. Świeczka gasła. Jak wiadomo dwutlenek węgla podczas tych doświadczeń był niewidoczny.

 

11 listopada obchodzimy 104. rocznicę odzyskania niepodległości. Z tej okazji w naszej szkole  podjęliśmy szereg działań, które miały przygotować uczniów do tego radosnego święta.

W poniedziałek 7 listopada w Turku pojawił się „Zwiastun Niepodległości”. Młodzi ludzie w strojach z epoki, przespacerowali ulicami naszego miasta, przybliżając mieszkańcom czasy odradzania się Polski. Wrażenie było niesamowite.

Kolejnego dnia (8 listopada) uczniowie udekorowali szkołę niepodległościowymi plakatami i prezentacją „Walizek z Niepodległością”. Ekspozycja została przygotowana przez starsze klasy (VI – VIII). Wystrój wzbogaciła okolicznościowa wystawa na temat odzyskania niepodległości przygotowana przez Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera.

Zadbaliśmy również o element edukacyjny. 9 listopada uczniowie wzięli udział w grze typu poszukiwacz skarbów pt. „Mamy Niepodległość”. Na szkolnych korytarzach zostały ukryte pytania z kodami QR, które najpierw należało odnaleźć, a dopiero potem skupić się nad udzieleniem poprawnej odpowiedzi.

Punktem kulminacyjnym był dzień 10 listopada. Wówczas o  godz. 11.11 cała społeczność szkolna odśpiewała „Mazurka Dąbrowskiego” – nasz narodowy hymn. Ten dzień wszyscy uczniowie uczcili galowymi strojami, które ozdobili własnoręcznie wykonanymi biało-czerwonymi rozetkami lub kokardkami. Podczas przerw na szkolnych korytarzach rozbrzmiewały pieśni patriotyczne, natomiast dyrektor muzeum, p. Bartosz Stachowiak przeprowadził w klasie 7 lekcję o odzyskaniu niepodległości.

Celem działań było kształtowanie postaw patriotycznych oraz przygotowanie szkolnej społeczności do radosnego świętowania 11 listopada. Mamy nadzieję, że tak przeżyte dni, poprzedzające Narodowe Święto Niepodległości, zachęcą młodych ludzi do rodzinnego uczestnictwa w miejskich uroczystościach i pozaszkolnych wydarzeniach kulturalnych.

Staramy się nie zapominać o tym, że na wszystkich Polakach spoczywa odpowiedzialność za nasz kraj, bo jak mawiał Józef Piłsudski:

„Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani nie ma prawa do przyszłości”

W dniach 7-9 listopada uczniowie klas: 7b, 7c, 8a, 8c i 8d wraz z opiekunami: p. Magdaleną Sobczak, p. Haliną Przygocką, p. Ewą Kuleszą i p. Elżbietą Nowakowską wzięli udział w wycieczce do Krakowa, Zakopanego i Wieliczki. Pierwszego dnia zwiedziliśmy stolicę Małopolski z najważniejszymi zabytkami tego miasta. Kolejnego dnia mieliśmy przyjemność przebywać na Podhalu, gdzie w sprzyjających warunkach pogodowych przeszliśmy do Doliny Kościeliskiej, odwiedziliśmy nekropolię na Pęksowym Brzyzku, a wieczorem podziwialiśmy uroki Krupówek. Ostatni dzień przeznaczony został na spacer podziemnymi korytarzami Kopalni Soli w Wieliczce, która znajduje się na światowej liście dziedzictwa kulturowego UNESCO. Uczestnicy wycieczki poszerzyli swą wiedzę na temat odwiedzonych miejsc i zabytków oraz mieli okazję zacieśnić relacje koleżeńskie, a także nawiązać nowe znajomości.

 

Celem akcji jest zachęcenie wszystkich ludzi do kreatywnego myślenia i realizowania nietuzinkowych pomysłów.

Mottem Europejskiego Dnia Wynalazcy jest wypowiedź Einsteina: "Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy." Einstein był bowiem nie tylko fizykiem, ale również twórcą wielu wynalazków. 

W naszej szkole mamy wielu uczniów, którzy na pewno będą przyszłością wynalazków. Dowodem na to są ich obecne prace wykonane na potrzeby lekcji fizyki, chemii i informatyki.

To potrzeba sprawia, że wpadamy na genialny pomysł i tworzymy rzeczy, które zadziwiają świat.

 

Uczniowie "jedynki" zwiastując Narodowe Święto Niepodległości wcielili się w postaci historyczne Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego i jego rodzinę. Rolę Józefa Piłsudskiego zagrał Maciej Włodarczyk, Aleksandry Piłsudskiej - Zuzanna Przyszło, córki Wandy - Amelia Wróblewska, córki Jadwigi - Adrianna Przyszło. Rodzinie Piłsudskich towarzyszyły dzieci- uczniowie klasy 4a w strojach z okresu po odzyskaniu niepodległości. Rodzina Piłsudskich i dzieci wybrały się na spacer po naszym mieście. Marszałek, jego rodzina i towarzyszące im dzieci pozdrawiały mieszkańców Turku z okazji 104 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Rozdawali okolicznościowe pocztówki z podobizną Marszałka życząc radosnego przeżywania święta. Uczniowie odwiedzili włodarza naszego miasta. W urzędzie spotkały się z burmistrzem Romualdem Antosikiem oraz jego dzisiejszymi gośćmi, tj. posłem Tomaszem Nowakiem, Jackiem Bogusławskim – członkiem Zarządu Województwa Wielkopolskiego i Maciejem Sytkiem, pełnomocnikiem Zarządu Województwa Wielkopolskiego ds. restrukturyzacji Wielkopolski Wschodniej. Byli też w muzeum, bibliotece, występowali do sklepów. Spacer odbył się ulicami 3 Maja, Kaliską, Kolską, a przede wszystkim ul. Piłsudskiego, która swoją nazwę zawdzięcza Marszałkowi.

Tym miłym akcentem pragniemy przypomnieć, że dbanie o niepodległość jest naszym zadaniem ciągłym i zawsze aktualnym. Opiekę nad dziećmi sprawowali p. Katarzyna Błajet i p. Tadeusz Tomczak.

Organizatorką tej niecodziennej lekcji była p. Bożena Mielczarek