Tradycją naszej „jedynki” jest krzewienie wiedzy i kultywowanie pamięci o zwycięskim zrywie narodowowyzwoleńczym Polaków, jakim było Powstanie Wielkopolskie(1918-1919). W wyniku zwycięskiego powstania, do Macierzy powróciła Wielkopolska - ziemie stanowiące kolebkę państwa polskiego.
Czytaj więcej: Kreatywna lekcja historii o Powstaniu Wielkopolskim
Najskuteczniej historię poznajemy od poznania przeszłości „małej ojczyzny”, następnie przez losy kraju, jego najbliższych sąsiadów aż po dzieje zwane powszechnymi. Idąc w ślad za tym stwierdzeniem, temat lekcji „Polska podczas II wojny światowej” w klasie ósmej, został zrealizowany z udziałem dyrektora Muzeum Miasta Turku pana Bartosza Stachowiaka, który w ciekawy i prosty sposób przybliżył uczniom czasy okupacji w naszym mieście.
Czytaj więcej: Wirtualne spotkanie z dyrektorem muzeum miasta Turku
W dniach 16 i 17 listopada uczniowie klas czwartych odbyli wirtualne lekcje przyrody w kwiaciarni. Tematem lekcji były rośliny wokół nas. Uczniowie dowiedzieli się, dlaczego warto uprawiać rośliny doniczkowe i o czym należy pamiętać, pielęgnując rośliny. Dzieci miały możliwość obejrzenia i poznania różnych roślin doniczkowych, takich jak paprotka, fikus, aloes, patyczak, sansewieria, skrzydłokwiat i juka.
Z wielkim zainteresowaniem słuchały informacji o patyczaku i geranium. O tej ostatniej roślinie dowiedziały się, że jest to roślina lecznicza, a także wykorzystywana w kosmetyce.
Czwartoklasiści dowiedzieli się, że rośliny oczyszczają powietrze ze szkodliwych substancji, na przykład prezentowana paprotka i sansewieria. Dzieci zachwycone były ilością i różnorodnością zgromadzonych kwiatów.
Właścicielce kwiaciarni, pani Annie dzieci zadały mnóstwo pytań, na każde z nich uzyskały wyczerpujące odpowiedzi. Kwiaciarka podzieliła się z dziećmi swoją wiedzą na temat roślin doniczkowych. Podpowiedziała dzieciom, że każdy kupiony kwiatek ma etykietę, na której krótko są napisane, jakie wymagania ma roślina oraz, że warto poczytać, np. w internecie, jakie zakupiona roślina ma wymagania, aby wiedzieć, jak się nią opiekować, tak aby odwdzięczyła się swoim pięknem.
Pani Ania zdradziła dzieciom tajemnicę, że kwiatki doniczkowe potrafią różne rzeczy komunikować. Służą do tego liście, które usychają i opadają albo żółkną.
Na koniec dzieci poznały kilka zasad, o których należy pamiętać, decydując się na uprawę kwiatów doniczkowych. Uczniowie dowiedzieli się, że każdy kwiat ma swoje wymagania dotyczące rodzaju gleby, ilości światła i zapotrzebowania na wodę. Roślin nie należy przelewać ani przesuszać
Pani kwiaciarka zaprezentowała też roślinę cytrusową - mandarynkę i roślinę egzotyczną - bananowca, które są niesamowicie efektowne, ale nie są łatwe w domowej uprawie.
Być może wizyta w kwiaciarni zachęci dzieci choć odrobinę do tego, by pokusić się o posiadanie własnego kwiatka w swoim pokoju. Może to będzie któraś z roślin poznana podczas niezwykłej lekcji przyrody w kwiaciarni pani Anny, której serdecznie dziękujemy za uchylenie rąbka tajemnicy o kwiatach.
Aby uczcić tegoroczną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości uczniowie” Jedynki” przygotowywali okolicznościowe plakaty. W swoim projekcie uwzględnili datę odzyskania niepodległości oraz symbole narodowe.
Przygotowywali też gazetkę prezentującą postać Józefa Piłsudskiego i symboliczną datę odzyskania przez Polskę niepodległości. Przedstawili też najważniejsze informacje z tego okresu - kluczowe daty i zmiany, jakie wówczas zaszły w Polsce.
W ten sposób uczniowie naszej szkoły świętowali DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI
Szkoła Podstawowa nr 1 po raz kolejny włączyła się do akcji "Mamy Niepodległą!", organizowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Projekt polega na wysłaniu do osób bliskich, znajomych, kolegów kartki pocztowej z okazji Święta Niepodległości.
Akcja ta nawiązuje do napisanej przez Marszałka Józefa Piłsudskiego depeszy notyfikującej odrodzenie Polski, która dzięki sprytnie przygotowanej, w konspiracji akcji, wykorzystując radiotelegrafy dawnych zaborców została wysłana do przywódców państw biorących udział w I wojnie światowej oraz państw neutralnych.
Uczniowie naszej szkoły otrzymali patriotyczne kartki pocztowe przesłane przez muzeum w Sulejówku, na których mogli napisać życzenia dla Naszej Ojczyzny lub do swoich bliskich, życząc radosnego Święta Niepodległości.
Inicjatywa pisania życzeń spotkała się z ogromnym i radosnym odzewem ze strony naszych uczniów, którzy już w szkole wypisywali pocztówki, aby jak najszybciej wysłać je do adresatów.
Niecodzienny sposób świętowania poprzez składanie życzeń na kartkach pocztowych, wyzwolił w dzieciach pozytywne emocje, wpłynął pielęgnowanie tożsamości i budowanie postaw patriotycznych oraz promocję nowoczesnego patriotyzmu.
W dniu 21 października br. w Szkole Podstawowej nr 1 w Turku na zaproszenie opiekuna kółka przyrodniczego odbyło się spotkanie z leśnikiem.
Celem zajęć było uświadomienie dzieciom ogromnego znaczenia gospodarczego, społecznego i przyrodniczego lasów oraz pokazanie, jak poszczególne elementy przyrody oddziałują wzajemnie na siebie.
Uczestnicy zajęć dowiedzieli się również, iż leśnicy są świadomi, jak wielkie znaczenie ma zachowanie możliwie dużej różnorodności biologicznej polskich lasów.
W trakcie spotkania pani leśnik zapoznała dzieci z pracą leśnika i środowiskiem lasu. W ramach kampanii społecznej „Sadzimy" opowiedziała dzieciom, w jaki sposób należy prawidłowo posadzić drzewko.
Na zakończenie każdy z uczestników spotkania otrzymał sadzonkę świerka, do samodzielnego zasadzenia w swoim ogródku. W czasie spotkania uczniowie odbyli też spacer po boisku szkolnym i razem z panią leśnik dokonali inwentaryzacji drzew rosnących na przyszkolnym boisku. Bez błędu rozpoznali olsze, dęby, jarząby, klony, lipy, jesiony i głóg.
Dzieci bardzo angażowały się w zajęcia, chętnie odpowiadały na stawiane im pytania oraz same zadawały wiele pytań dotyczących przyrody i pracy w lesie. Na swoje pytania otrzymały od pani leśnik wyczerpujące odpowiedzi.
Spotkanie upłynęło w miłej atmosferze, a wysłuchane ciekawostki i wiadomości poszerzyły wiedzę przyrodniczą dzieci.
Wzorem roku ubiegłego Szkoła Podstawowa nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Turku przystąpiła do akcji MEN „Szkoła pamięta”. Rok temu odbyły się wycieczki na miejscowy cmentarz, podczas których młodzież „Jedynki’ odwiedziła groby znanych Turkowian zasłużonych dla naszego miasta.
W tym roku ze względu na sytuację epidemiologiczną uczniowie wykonali pracę plastyczne oraz prezentacje multimedialne upamiętniające lokalnych bohaterów.
Niektórzy z uczniów odszukali w swoich domach pamiątki rodzinne (zdjęcia, przedmioty)przekazywane z pokolenia na pokolenie i przygotowali prezentacje na ich temat.
W ten oto sposób uczniowie "Jedynki" w ramach ogólnopolskiej akcji „Szkoła pamięta” przywołali pamięć o historii swojej małej ojczyzny i lokalnych bohaterach.
Po raz kolejny nasza biblioteka szkolna bierze udział w konkursie Empiku „1000 powodów, by czytać”, w którym nasza szkoła może wygrać 1000 nowych książek oraz czytniki e-booków, by poszerzyć swój biblioteczny księgozbiór.
Warunkiem udziału w konkursie było wykonanie plakatu, związanego z tematem konkursu. Wykonali go uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni, p. Grażyny Sujewicz.
Prosimy całą naszą szkolną społeczność: Uczniów, Rodziców, Nauczycieli oraz wszystkich Przyjaciół o głosowanie. Codziennie od 2 listopada do 2 grudnia 2020 r. należy oddać swój głos na naszą Szkołę. Warto powalczyć o wspaniałe książki, które zasilą nasze biblioteki szkolne (w obu budynkach).
Jak głosować?
POBIERZ DARMOWĄ APLIKACJĘ NA TELEFON
Pamiętaj, że głosowanie odbywa się za pośrednictwem aplikacji mobilnej Empik!
Możesz głosować codziennie od 2 listopada do 2 grudnia.
Szczegóły znajdziesz na stronie: https://www.empik.com/biblioteki/zaglosuj
Pamiętajcie:
głosujemy tylko na naszą Szkołę :)
W obecnym roku szkolnym siedemnaścioro uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku rozpoczęło zajęcia w 2 edycji projektu edukacyjnego realizowanego przy współpracy z Politechniką Łódzką pod nazwą Centrum Mistrzostwa Informatycznego (CMI).
Projekt CMI stanowi kompleksową koncepcję wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej ukierunkowanej na kształcenie uzdolnionych uczniów przy zaangażowaniu najlepszych uczelni technicznych w kraju (Politechnika Łódzka, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie). Dzięki realizacji projektu uczniowie naszej szkoły mogą rozwijać zainteresowania z zakresu algorytmiki i programowania przy merytorycznym wsparciu Politechniki Łódzkiej.
W trakcie kolejnych 8 miesięcy, uczniowie spotykać się będą co tydzień na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijając swoje umiejętności programistyczne. Podczas zajęć tworzyć będą różnego rodzaju algorytmy, pisać programy w różnych środowiskach programistycznych, budować i programować roboty edukacyjne. Najlepsi uczniowie wezmą udział w ogólnopolskich konkursach programistycznych.
Zajęcia dla uczniów naszej szkoły prowadzi p. Emil Piekarczyk.
W roku szkolnym 2020/21 grupa trzynaściorga uczennic z klasy 8c Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Turku, podjęła wyzwanie i dołączyła do ogólnopolskiego programu pod nazwą #SuperKoderzy.
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Być może w młodych programistach rozbudzą się przyszłe zainteresowania zawodowe. Programista to przecież zawód przyszłości!
Jeszcze wiosną tego roku, Basia Maleta i Nina Misiek zgłosiły naszą szkołę do programu i zrealizowały krótki filmik, w którym przekonały organizatorów, że to właśnie one wraz z koleżankami zasługują na udział w projekcie. Dzięki temu Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku otrzymała grant na zakup pięciu zestawów Lofi robotów Codebox, niezbędnych do prowadzenia zajęć w ramach wybranej przez nas ścieżki edukacyjnej: Konstruktorzy gier. Dodatkowo Fundacja Orange przeszkoliła dwoje nauczycieli naszej szkoły, przygotowując ich do przeprowadzenia zajęć oraz zapewniła wsparcie doświadczonych edukatorów przez cały czas trwania projektu.
12 października 2020 roku dziewczęta rozpoczęły cykl 12 zajęć ze ścieżki edukacyjnej – „Konstruktorzy gier”. Zajęcia prowadzą pani Małgorzata Kaczkowska oraz pan Emil Piekarczyk.
Postępy uczennic na bieżąco można śledzić na specjalnie przygotowanej stronie programu: